#Nedslag5


#nedslag5


Digital Dannelse


Mine overvejelser omkring min egen undervisning, ud fra dagens oplæg og øvelser har gjort mig opmærksom på hvor vigtigt det er at jeg tænker på at eleverne har nogle gode vaner med hensyn til hvordan de bruger det digitale medie.


Mange unge mennesker lever i dag med et stort pres på skuldrene, om at de skal være til rådighed for alle vennerne, og helst svare tilbage inden for få minutter.
Kaldet for “et hybridt tilstedeværelsespres”  ifølge (Paulsen og Tække 2014)
Denne multitasking  kan føre til stress og nedsat læring    


Mange elever tror at de er digitalt indfødte og er sociale, fordi de bruger meget af tiden på digitale platforme som facebook, instagram, you-tube og en masse spille-platforme, men det er ikke det der gør dem til digitalt indfødte, en artikel i berlingske avis fra 14 februar 2017 viser at en undersøgelse, lavet af en professor i medievidenskab som påpeger at unge ikke er digitalt dannede, men det kan de lære.


Hvordan lærer det så det?
Ifølge Klafki er dannelse en relation mellem det enkelte individ og kollektivet og at det derfor er vigtigt at lærer og elever arbejder sammen om den udfordring som digital dannelse er.


Min arbejdsopgave som lærer vil i så fald være at skabe et godt og personligt læringsmiljø
For at dette kan ske har jeg valgt at tage udgangspunkt i Christian Dalsgaards skema




Jeg kan som lærer i min klasse introducere eleverne til internet baserede platforme som f.eks. blogger,google docs og google+
Hvor de så har det som en fælles platform, hvor de kan udveksle viden og værer i dialog med hinanden omkring en opgave eller et fælles projekt, sågar give hinanden feedback.
Altså, at involvere andre og dermed skabe læring af andre og med andre.


Med hensyn til om det er realistisk at arbejde med elevens personlige læringsmiljø i min undervisning, tænker jeg helt klart ja.
Jeg skal have et 2.Hovedforløb for EUX tømrer, som jeg skal have 2 dage i ugen (onsdag og torsdag)
Eleverne er vant til at have mange lektier for på deres eux del.
Så med oplæg om fredagen har de mulighederne for hen over de næste 4 dage at være forberedte til de 2 sammenhængende dage, hvor der kan være så meget konfrontationstid som muligt, selvfølgelig med opsamling onsdag morgen..
  
Michael Olsen


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog